Psykologien bag at være en god sælger. Hvad skal der til?

salgsstrategi

Det er ikke nogen hemmelighed, at der er mange virksomheder og forretninger, der altid er på udkig efter en god sælger. Og det med god grund. Hvis ikke det var for de mange sælgere, var der nemlig mange forretninger, der ville gå nedenom og hjem. Det er nemlig dem, der er med til at finde de kunder, der er behov for i butikken og få kørt et salg igennem, således der bliver ved med at vise sig grønne salgstal på bundlinjen.

Det ligger dog også et meget stort pres på enhver sælger.

Sælgerens evner komme til sin ret, når potentielle kunder skal overbevises

Når det kommer til at gennemføre et salg, er det nemlig ikke altid helt let. Nogle kunder er klar til at købe, fordi de i forvejen har besluttet sig for at skulle have en vare eller en ydelse, men når det er tilfældet, er sælgeren som sådan ikke værdiskabende for situationen. Her er sælgeren blot mellemmaden, der formidler de rette kontakter.

Det er, når der er tale om en kunde, der skal overbevises, at en sælger virkelig kommer til sin ret.

Der bruges en masse forskellige teknikker fra psykologiens verden

Her er der nemlig en lang række teknikker, som der skal tages i brug. Det er nemlig ikke nok blot at fortælle om et produkt eller en ydelse og ligge vægt på, hvor godt et produkt eller en ydelse, der er tale om. Sådan en gang slags gas er der mange potentielle kunder, der efterhånden er blevet mere eller mindre immune over for – derfor skal du have en bedre salgsstrategi.

Der behov for lidt mere, og det er netop derfor, at der tages nogle lidt andre teknikker i brug. Her er der tale om psykologien. Den er er nemlig særdeles vigtig i enhver sælgers hverdag og salgsstrategi.

Din salgsstrategi handler om den potentielle kunde, ikke produktet eller ydelsen

Som sælger bruges der meget psykologi. Man forsøger at afkode en potentiel kunde for at finde ud af, hvad denne har behov for. Det er så her, man skal slå til og fortælle, hvordan ens produkt eller ydelse kan være med til at opfylde det behov eller det problem, som der hersker i hverdagen. En sælger skal derfor være hurtig til at lære en potentiel kunde at kende, og derfor er det vigtigt med en god dialog, som også har indbygget nogle kneb fra psykologien.

Det er nemlig forskelligt, hvordan man taler til forskellige mennesker, når man gerne vil have dem fanget i sit net.

Alle forretninger bør i dag have en dygtig sælger

Det er således ikke produktet, der skal være i fokus, når man er sælger, det er den potentielle kunde og det liv, som denne lever. På den måde kommer produktet i baggrunden, men der skabes stadig et værdifuldt behov for det. Her er der på sin vis tale om omvendt psykologi, men det er noget, der virker, og netop derfor er det så vigtigt at have en dygtig sælger i dag næsten lige meget, hvad det er for en forretning man driver.

Måske synes du også godt om disse

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk